mandag 20. juni 2011

Ikkje noko til sommar.

Slik ser det ut på ein vanlig dag her i sommar. Vått grått og trist. Så er vi heldige og ser ei solglytt innimellom.
Det ser imidlertid ikkje ut som att blomstene bryr seg om det.

Har flytta på nokre planter. Ingen problem når vår herre vanner så titt.
Dette bedet har det igrunnen ikkje vore noko skikk på. Og det burde det være sida det ligg ganske så sentralt i hagen. Er igrunnen ganske fornøyd no.

Så får eg vell vise nokre blomsterbilder. Gulsøta er flott. Her har den selskap av
Sanguisorba menziesii



Meconopsisene er sære i år. Meconopsis napaulensis med to farger på samme blomsten.

Disentra, men husker eg navnet? Nei.

Ikkje greit å være liten. Her trur eg det må bli den store som må flytte. Hosta Striptese.

Ein Aconitum, men den har eg mest sansynligt mista navnet på. Eg har ganske mange å velge imellom men mangler stadigt den rosa. Dei er giftige men eg synest dette er flotte planter.
Ein Martagonhybrid. Lilium martagon 'Erly Bird' er trufast kvart år. Martagonene er forøvrigt mine favorittliljer.

Får vell ta med eit bilde av ein Hosta også. Denne har eg mista navnet på, men den er ein av dei flotteste eg har. Liker den spessielt godt pga den vaseforma veksten. Lange og ranke blader. Det kjem ikkje så godt fram på bildet.

Eg er spessielt glad i dei litt seinere Primulaene. Denne er flott. Har ikkje navnet nett her.
Eg har mista mange Primulaer i vinter men denne står flottere i år enn i fjord.

Ein sjølvsådd geranium. Barn av Clarkei Kashmir White. Den er større enn sin mor så eg tipper far er ein pratense. Uryddig i veksten og med store blomster.

Ei veldig lav lilje. 25 cm ca. Aner ikkje kor eg har den frå. Kan være sådd eller så kjem ho frå Kina og er feilmerka. Men fin er ho.

Så var det den veto då. Slår ned høge og flotte Verbaskumer.

Meconopsis horridula i litt merkelige farger. Skal være som den mørke.

Nomocharisen nyter sommarregnet. Den er vell den eineste planta eg har som vill ha fuktige somrar.

Delphinium cashmerianum er ein lav Ridderspore som har blitt riktig flott i år. Ser ut som den får stå ifred for sniglene.

Lilium pyrenaicum er også ei lilje eg holder av. Den er frodig og flott og sprer seg godt. Ser ut som att eg har sådd denne nokre ganger for eg har etter kvart 4 bestander av denne.

11 kommentarer:

mammy sa...

fint bed og flotte planter du har Anne, hvordan går det m de nye du handla på Evje? og flotte navn du har på dem, koseligt.

Frøya-Heidi sa...

Ååå, så mye flott som blomstrer, selv i dårlig sommervær.

Nomocharisen likte jeg aller best. Fikk tak i 3 løker av Magnar i vår. De står i potte. Ikke har de blomstra og nå holder de på å visne ned. Jeg har nok ikke gitt de riktig vokseforhold.

Krysser fingra for at været bedrer seg hos både deg og meg :)

Marita sa...

Beddet som du har fiksa på ser riktig flott ut !! P.s det er sånn de skal være etter min smak :-))

Unknown sa...

Nydelige blomsterbilder ,de bryr seg ikke og regn og ruskevær ser jeg så flotte og frodige de er.
Ha en fin kveld , Marit.

Anonym sa...

Hei!Flotte bilder av en flott hage :)God sommer! Hilsen Maritfri

Marit sa...

Den hostaen du har mistet navnet på heter 'Regal Splendor'
Martagonliljene dine var flotte!

Parkvegens Hageglede sa...

Hei. Det er veldig mange flotte planter som blomstrer hos deg. og bedene.. de ser fine ut tross regnvær. Nomocharisen er nydelig, den er nå kommet på ønskelista mi. ønsker deg en fin uke!

akoen sa...

Takk for alle helsingar.
Plantene frå Evje er planta og dei har det bra.

Nomocarisen ville eg ikkje beholt i potter dei skal ha fuktige sommrar om eg husker rett. Litt sære.

Eg trur ikkje det er 'Regal Splendor' Marit. I så tilfelle har eg leita fram den vanligeste blant mangen nesten like Hostare hos Eide. Men det vil vise seg for den har eg kjøpt i år.

Marit sa...

Anne, jeg er nesten 100 % sikker på at det er den du har på bildet. I hostabloggen min har jeg skrevet om den. Den er helt lik din :)
http://marit-hosta.blogspot.com/2010/06/hosta-regal-splendor.html

Anonym sa...

Der fikk jeg navn på en av de navløse hostaene iallfall. :)

akoen sa...

Ja eg får sjå det når den nye veks til Marit.