tirsdag 25. januar 2011

Tid for mimring. Helleborus

Juleroser er ein av mine mange favoritter, og dei er kanskje dei blomstene som blomstrer først om våren her. Nokre av dei blomstrer faktisk på seinhøsten om det er mildt.
Nokre av desse har eg sådd og det gjeld den under. Den trur eg må være den flotteste eg har. Store anemoneforma blomster.



Fylte juleroser er ikkje så vanlige her i landet endå, men dei kjem for fult no.
Dei tofarga har eg sådd.
Har fleire.






Denne mørke er også sådd. Den veks fort og er lekker.

Muligt eg har sådd denne også, men det er eg ikkje sikker på. Kan være ein art. Er ikkje særligt oppsiktsvekkjande.

Denne er også ein art, men eg har ikkje navnet framfor meg her. Den har vore mykje soppbefenga.


X hybridus heiter dei fleste. Før blei dei kalt orientalis. Og denne er min elste julerose. Har delt av denne mange ganger og det tåler den godt. Står ein plass i rein blåleire og i fulstendig skygge. Og den er ein skikkelig rugg.

Sjølvsådd frøplante.





Helleborus argutifolius, grønn julerose. Over ein brokeblada variant. Desse har eg mangen av og ingen er heilt like. Desse skal IKKJE klippes ned.

Helleborus foetidus er også ei grønn julerose, Litt meir smekker og gresen.

12 kommentarer:

Sigrid sa...

Så flotte juleroser.:-) Gleder meg til mine begynner å gjøre litt mer av seg. Det ser faktisk ut til at de trives ganske godt i det nye bedet de har fått, selv om det er ganske mye sol der.

akoen sa...

Trur ikkje dei er så kresne nei. Arne Geir sine står også i sola.

Linnemi sa...

Så lekre. Sukk.

Mariann sa...

Juleroser er flotte planter i hagen. De blomstrer tidlig, når det ikke er så mye annet. Dessuten har mange bladverk som står grønt og frodig lenge, og er veldig dekorativt. Du har mange fine.

HA sa...

Åh så snygga!

Jag har också satt upp några bilder på julrosor på min blogg idag, bara en är egen sådd och den är inte alls så fin som dina!

krepsemor sa...

Nydelige! Spesielt den første hvite, og den andre rosa! Selv har jeg 3 forskjellige som jeg fikk av Inger Karin på hagEgal!
Er spent på om de vil blomstre i år! Bare dumt jeg plantet de i et bed der snøen ikke forsvinner så tidlig...Jeg må nok flytte dem!

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Heisan.
Jeg titter innom her
for første gang.
Så koselig og fin blogg du har.
Nydelig julerose.
Gleder til det begynner
å våres og jakten på
vårtegn begynner.
Takk for titten hos deg.
Ps.legger meg til som følger
og linker til din blogg.

Tove sa...

Åh, de er så flotte. Du har mye å glede deg til framover :-)

Herr Fryle sa...

Vilka bedårande julrosor

Anonym sa...

I think you will want to get a twitter button to your website. Just marked down the article, but I had to make it by hand. Just my 2 cents.

hageglad sa...

Her var det mange fine juleroser! Kjøpte en helt mørk,nesten sort i fjor, husker ikke navnet!Jeg er veldig spent på å se den i blomst i år. De er helt skjønne alle sammen uansett farge!Hyggelig å titte innom en ny blogg! Hege

Utsikt mot Lurfjellet sa...

Så mange flotte planter, og så alle de herlige froskene! Jeg blir i godt humør av å se hvordan de koser seg i vårværet! :) Fine smykker du lager også!